HBvLoon: Nina
vrijdag 6 augustus 2021 08:08
Nog maar net zit uw reporter, Jo van Mulcken, van het Belang van Loon (HBvLoon) in zijn favoriete cafeetje achter een tasje koffie of hij krijgt telefoon van Koen Van Sint-Katelijne-Waver (Koen V.). Een kunstenaar die in KultuurHuis De Tijd Hervonden en in de openbare ruimte al geweldige kunstprojecten heeft neergezet (Althans dat vindt hij zelf toch).
HBvLoon: Zo Koen, wat kan ik voor u betekenen?
Koen V.: (tamelijk geagiteerd en na enkele krachttermen die ik hier niet durf te publiceren): Het is toch niet te geloven, hè
HBvLoon: Wat is niet te geloven, Koen?
Koen V.: Als heel Sint Truiden op de markt zit te supporteren voor Nina Derwael, wie krijgt dan een micro van TVL onder zijn neus: Jawel, de overgesubsidieerde Poen Vanmechelen. Terwijl hij niet eens het verschil kent tussen de buikzwaai en de reuzenzwaai.
HBvLoon: Tja, ‘t is me wat.
Koen V.: En als dan zijn koe bevalt, noemt hij zijn kalf Nina en staat hij te blinken in Het Belang van Limburg.
HBvLoon: Tja, ‘t is me wat.
Koen V.: En dan moet je weten dat hij in deze krant ook nog een column krijgt - die trouwens beter past in ‘Kerk en Leven’ - waarin hij reclame voor zichzelf kan maken.
HBvLoon: Tja, ‘t is me wat.
Koen V.: En nu zitten mijn koppel dwergmuizen met 16 jongen. Ik heb ze allemaal de naam gegeven van de volledige kern van onze 'gouden' hockey-spelers. Maar meent ge dat TVL of Het Belang van Limburg is langsgeweest…?
HBvLoon: Tja, ‘t is ....
Nog voor ik mijn zin kan afmaken, heeft Koen V. al boos ingehaakt.
Als ik mijn verhaal doe aan de uitbater van De Tijd Hervonden (Uitbater DTH), reageert deze:
Uitbater DTH: Als ik Koen was, zou ik niet hengelen naar een artikel in het ‘Sneppeke’.
HBvLoon: Het Sneppeke?
Uitbater DTH: Dat was jaren geleden de naam van een ludieke rubriek in Het Belang van Limburg, waar men grappige verhalen over buren, familieleden en vrienden kon delen. Dit vond je in een hoekje van een voor de rest best kwalitatieve krant.
Nu is deze hele krant een Sneppeke geworden en de ruimte die er nog was voor kritische journalistiek wordt ingevuld met reclame voor de vastgoedsector.